Pad Thai that’s actually Good

English below/

Processed with VSCO with c6 preset

Er bestaan maar weinig gerechten waar rondom zo veel commotie bestaat als bij Pad Thai het geval is. De ene helft van de mensen is er werkelijkwaar lyrisch over en kan er niet over uit hoe ontzettend ingenieus en exotisch dit gerecht is. De andere helft vraagt zich af of zij met dat hoopje droge noedels met ei en wat pindakruim wel hetzelfde gerecht hebben gegeten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot die laatste groep behoor. Ik heb het toen ik in Thailand was meer kansen gegeven dan op een hand te tellen. Van straatkraampjes tot hipsterstrandtentjes, geen een keer heb ik kunnen begrijpen waar al die ophef nou goed voor was. Grappig genoeg at ik het al jaren eerder voor het eerst in Australië en had ik toen toen ook even de illusie dat Pad Thai inderdaad het beste was wat een mens kon overkomen. Maar terugkijkend in het verleden denk ik dat een  Australiaan met verstand van zaken het originele recept eens even flink heeft omgegooid om het nou eens écht de mensen te geven waarvoor ze komen als ze Pad Thai bestellen. Deze man, of waarschijnlijk vrouw, is de echte held in dit verhaal want laten we eerlijk zijn, die Thailanders hebben er niet altijd evenveel kaas van gegeten met hun gore nepbasilicum en dezelfde citroengrassmaak in alles. Verder wil ik geen Thailanders beledigen want ik heb er de beste kipcurry’s gegeten en knoflookrijst en mango sticky rice en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar die Pad Thai. Misschien was mijn steekproef van n=6 nog niet groot genoeg, of misschien mis ik echt iets in mijn culinair smaakpallet. In elk geval neem ik het zekere voor het onzekere en maak ik hem tegenwoordig hier gewoon zelf en op mijn eigen manier. Waarschijnlijk schop ik nu de echte Thai tegen het zere been want ik doe ongeveer alles wat je in het echt niet mag doen, niet op de laatste plaats de saus uit een pakje halen. Maar de echte saus kan je hier gewoon niet maken want dan heb je onder andere gefermenteerde koolraap nodig en nog andere dingen die hier niet zo één twee drie in de Albert Heijn liggen. Dus beste kookpuristen het spijt me, maar bij het eten van mijn versie van dit gerecht zullen jullie me hopelijk toch vergeven.

Processed with VSCO with c2 preset

Ingrediënten (voor 2 personen)

  • Pad Thai saus
  • 150 gram rijstnoedels
  • 300 gram kip
  • 1 paprika
  • 200 gram taugé
  • 3 theelepels chilipoeder
  • 2 eieren
  • 1 klontje boter
  • 1 bosui
  • 1/2 bosje koriander
  • Limoen
  • 2 handjes pinda’s

Bereiding

Snijd de kip in blokjes en bak het gaar in een pan. Snijd de paprika in reepjes en gooi deze er ook bij, samen met de taugé. Laat dit alles even slinken. Bereid ondertussen de noedels volgens de aanwijzingen op de verpakking. Hak de pinda’s fijn en rooster ze in een aparte pan.

Gooi de saus, de chilipeper en de noedels bij het groentenmengsel en verhit het nog even goed. Verhit in een andere pan een klontje boter. Kluts de eieren door elkaar en gooi deze bij de boter terwijl je blijft roeren. Maak scrumbled eggs door het ei niet te heet te laten worden en te blijven roeren, tot het een custard achtige structuur krijgt.

Zet het vuur onder de pan met het groentenmengsel uit en gooi dan het roerei erbij. Roer alles goed door. Schep het op een bord en garneer het met de koriander, de pinda’s en de bosui. Leg er een half limoentje naast, want dát is wat al het Thaise eten echt lekker maakt.

Processed with VSCO with c1 preset

                                                                                                                                                                 

Ingredients (serves 2)

  • Pad Thai sauce mix
  • 150 grams of rice noodles
  • 300g chicken
  • 1 bell pepper
  • 200 grams bean sprouts
  • 3 teaspoons chili powder
  • 2 eggs
  • 1 knob of butter
  • 1 spring onion
  • 1/2 bunch coriander
  • Lime
  • 2 handfuls of peanuts

Preparation

Cut the chicken into cubes and fry until cooked in a pan. Cut the peppers into strips and throw it in there as well, along with the bean sprouts. Let all this shrink a little. Meanwhile, prepare the noodles according to package directions. Chop the peanuts finely and roast them in a separate pan.

Toss the sauce, chilli and noodles into the vegetable mixture and heat it as well. In another pan heat a knob of butter. Beat the eggs and throw it in the butter while stirring. Make scrumbled eggs by keeping the temperature low and keep stirring until it gets a custard-like structure.

Turn the heat under the pan with the vegetable mixture off and then throw the scrambled eggs in there. Stir well. Scoop it on a plate and garnish with the cilantro, peanuts and scallions. Put half a lime on top, because that is what makes all the Thai food the tastiest.

Plaats een reactie