Witte en pure chocolademousse

English below/

Processed with VSCO with c6 preset

Als ik een geheim mag vertellen, was ik eigenlijk helemaal niet van plan om dit als recept te posten. Een tijdje geleden maakte ik dit gewoon omdat ik me verveelde, en gooide ik maar wat uit de losse pols een beetje door elkaar. Moet je dus nooit doen met chocolademousse. De witte mousse was veel te vloeibaar en de donkere een soort gesteente. Dat laatste kwam omdat je de chocola dus eigenlijk moet laten afkoelen want anders gaat het schiften en krijg je roerei in je mousse. Het was dus zo heet ook omdat ik het in de magnetron had laten smelten en niet au bain marie, zoals je dus nadrukkelijk wel moet doen!! Volg het recept!!! Desalniettemin nog steeds goddelijk want ja chocola. De foto is ook eigenlijk niet om aan te gluren want veel te donker om te fotograferen, dan wordt de sluitertijd zo lang en ik heb geen statief (of ja heb ik maar was te lui om te pakken), dus dan wordt ie bewogen. En dat is in dit geval dus wel gunstig omdat je anders ziet hoe goor het eruit ziet:D Plastieken glaasjes ook helemaal waardeloos. (Ik heb net gegoogled hoe je moet zeggen dat iets van plastic is maar dat is zo dus, ja echt!)

Desalniettemin.

Ik weet natuurlijk wel gewoon hoe ik chocolademousse moet maken, en had er een jaar geleden ook al een recept over geplaatst maar dan met witte chocolade en frambozenmousse. En koken is eigenlijk net wiskunde. Als de uitkomst maar gelijk blijft kun je de variabelen vervangen zo veel je wilt. Dus let vooral niet op de foto, maar vertrouw me maar dat jouw variant veel mooier wordt als je gewoon dit recept volgt.

Nog één ding: de beste tip die ik ooit kreeg over chocolademousse is; maak het in hele kleine porties! Dan wil iedereen heel graag nog meer. En anders zit iedereen de helft maar tegen heug in meug op te eten. Je hebt dan natuurlijk nog wel heel veel in een andere schaal om daarna te geven he of zelf nog drie dagen te eten, dat snap je.

Nou fijne kerst he!

 

Ingrediënten (voor 10 personen)

  • 200 gram witte chocolade
  • 200 gram pure chocolade
  • 100 gram suiker
  • 6 eiwitten
  • 400 ml slagroom
  • Snufje zout

 

Bereiding

Smelt eerst de witte chocolade au bain marie boven een pan kokend water, en laat het daarna afkoelen. Doe de helft van de suiker en het zout bij de helft van de slagroom, en klop het op tot het stevig is. Klop 3 eiwitten op in een vetvrije kom, tot ook deze stevig zijn. Doe de eiwitten bij de slagroom, en schep het voorzichtig door elkaar heen, van onder naar boven, zonder te roeren. De lucht moet er zo veel mogelijk in blijven zitten. Schep hierna de witte chocolade er op dezelfde manier doorheen tot alles is vermengd tot één geheel. Herhaal dit proces daarna met de pure chocola en WAAG het eens het andersom te doen! (grapje dat kan natuurlijk ook.)

Schep dan in kleine mooie glaasjes om en om een schep van allebei de smaken mousse. Strooi er nog leuk wat chocola overheen of karamelsaus, bedenk wat leuks. Fijne kerst!

 

 

 

 

 

 

 

___________________________________________________

English

Ingredients (serves 10)

  • 200 grams of white chocolate
  • 200 grams of dark chocolate
  • 100 grams of sugar
  • 6 egg whites
  • 400 ml cream
  • Pinch of salt

 

Preparation

Melt the white chocolate in a double boiler set over a pan of boiling water, and let it cool. Put half of the sugar and the salt in half of the cream, and whisk it until it is firm. Also Beat 3 egg whites in a grease-free bowl until they are solid. Place the egg whites with the cream, and stir gently through each other, from bottom to top, without stirring. There should stay as much air as possible in the mousse. Spoon the white chocolate trough it in the same way until everything is blended. Then repeat for the dark chocolate. Of course I won’t get mad if you reverse the orderJ

Decorate with shaved chocolate and caramel sauce. Merry Christmas!

Geef een reactie

