Groene doperwtenburgers met halloumi, hummus en kiemen

 

Processed with VSCO with c2 preset

English below/

Vroeger was ik vegetariër. Dit was ik 20 jaar lang, maar omdat ik eigenlijk niet echt een reden had behalve dat ik het altijd zo gedaan had, en ik stiekem toch al bitterballen at, en de liefde van mijn leven graag biefstuk at, stopte ik maar met vegetariër zijn. Culinaire deuren openden zich voor me, maar toch vind ik nog steeds het vlees op de laatste plaats komen in termen van belangrijkheid voor de maaltijd. Als ik voor iemand ga koken is vaak het laatste waar ik aan denk hoe ik het vlees een plek kan geven in dit geheel. Ik eet dus eigenlijk in mijn eentje nog steeds nauwelijks vlees, maar spekjes zijn wel m’n lievelings en mogen op zich van mij wel overal in. Maar ja daar krijg je dan weer kanker van enzo dus dat is ook niet gezellig.

On a brighter note, vond ik laatst deze burgers gemaakt van erwten uit. Die halloumi is ook super lekker en vooral als ze net uit de pan komen en nog zacht zijn. De munt is de ster en hummus is lekker bij alles. En ja waarom normaal brood nemen als het op een bagel kan? Verder is het dus ook nog supergezond want in kiemen zitten enzymen omdat het iets is wat zichzelf net levend maakt en dat is volgens al die healthblogs dus mega goed voor je. De wetenschappelijke uitleg hou je nog even van me tegoed.

Processed with VSCO with c6 presetProcessed with VSCO with k2 preset

 

Ingrediënten (voor 2 burgers)

  • 150 gram erwten
  • 3 takjes munt
  • 3 takjes peterselie
  • zout en peper
  • ei
  • 3 eetlepels bloem
  • Hummus
  • 2 bagels
  • 2 handjes kiemen
  • Schijfjes komkommer
  • 6 plakjes halloumi

 

Bereiding

Blancheer de doperwten door ze drie minuten te koken en daarna af te spoelen in een vergiet met koud water, tot ze koud zijn. Gebruik een staafmixer om de erwtjes te blenden met de munt en de peterselie. Voeg het ei en de bloem toe, en breng op smaak met zout en peper.

Verhit olie in een pan, en leg het mengsel er in twee delen in, in de vorm van twee rondjes. Bak deze langzaam op laag vuur, draai af en toe om tot de randjes goudbruin zijn. Als je de bagels nog moet afbakken, doe dat dan. Als de burgers klaar zijn, leg dan de plakjes halloumi in de pan en bak ze aan beide kanten tot ze een gouden korstje hebben.

Snijd de bagels open. Bestrijk de onderste helft met hummus. Leg hierbovenop de burgers. Hierbovenop leg je dan weer wat schijfjes komkommer, met daarbovenop de kiemen. Als laatste leg je de gebakken halloumi erbovenop. Nu is je bagelburger klaar en veel plezier ermee.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

English

Ingredients (for two burgers)

  • 150 grams of peas
  • 3 sprigs mint
  • 3 sprigs parsley
  • salt and pepper
  • 1 egg
  • 3 tablespoons flour
  • Hummus
  • 2 bagels
  • 2 hands sprouts
  • Slices of cucumber
  • 6 slices of halloumi

Preparation

Blanch the peas by boiling them for three minutes and then rinse in a colander with cold water until they are cold. Use a hand blender to blend the peas with mint and parsley. Add the egg and flour, and season with salt and pepper.

Heat oil in a pan and put the mixture on the bottom, in two round shaped parts. Bake slowly over low heat, flipping occasionally until the edges are golden brown. If you still need to bake the bagels, do it. If the burgers are ready, place the slices of halloumi in the pan and fry on both sides until they have a golden crust.

Cut the bagels in two halves. Brush the bottom half with hummus. Lay the burgers on top. On top of this you place some slices of cucumber, topped with the germs. Finally lay the fried halloumi top. Now your bagel burgers are ready and have fun with it.

Geef een reactie

