The real deal açai bowl met watermeloen, basilicum en pijnboompitjes

 

English below//

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Het is bijna precies een jaar geleden dat ik huilend in m’n eentje op schiphol stond, net doei gezegd tegen mijn vriendinnen en ouders, op naar mijn eerste grote avontuur, in mijn eentje naar Brazilië. De eerste 24 uur waarin ik onderweg was naar mijn eindbestemming, het lelijke doch vriendelijke dorpje Catanduva had ik me nog nooit in mijn leven zo alleen gevoeld. En in schel contrast daarmee stond hoe ik de vijf weken erna me nog nooit ergens zo welkom heb gevoeld, en ik nog nooit zulke intens aardige mensen heb ontmoet.

Het moment dat ik met de bus aankwam was er niemand thuis van de meisjes bij wie ik zou slapen, dus een vriendinnetje van hun kwam me ophalen, aardig als de Brazilianen zijn, en nam me diezelfde middag gelijk mee om me heel het dorp te laten zien. Ze nam me mee naar het plaatselijke winkelcentrum en daar at ik mijn allereerste açai bowl ooit! En toen kwam ik achter vier dingen:

  1. Açai is altijd in ijsvorm, omdat de bessen worden ingevroren. Geen idee of je in de amazone, waar de bessen vandaan komen, ook de losse variant kan eten behalve net geplukt van de boom.
  2. Het is zoet!! Ik vroeg aan m’n nieuwe Braziliaanse bff of er suiker aan toegevoegd was, maar ze zei me dat dit niet het geval was.
  3. Het heeft een onwijs bijzondere smaak. Het is een smaak die echt helemaal nergens op lijkt. Je moet dus echt even nadenken of je het wel of niet lekker vindt.
  4. Nooit meer zou ik zonder kunnen leven.

Die vijf weken heb ik superveel açai gegeten en gedronken. Ze doen er echt vanalles mee. De normale variant is om het te eten in een schaaltje met doce de leite erover en granola. Maar ook heel Braziliaans zijn cashewnootjes, die er ook vaak doorheen gaan. En ze maken er ijsjes van, en ik heb zelfs een keer açai coffee gedronken die ECHT heel lekker was en ik ook ooit nog eens zal proberen te maken. Eenmaal terug in Nederland heb ik een aantal keer de açai bowl op de kaart gezien, maar altijd gemengd met yoghurt of sinaasappelsap. Desalniettemin heb ik het een keer geprobeerd. Ik proefde alleen maar yoghurt met in de verte een vleugje açai, wat me alleen maar meer heimwee naar açai gaf dan dat het het minder maakte.

Ik wilde dus al ongeveer een jaar heel graag weer eens açai eten, en ging dus op internet op zoek naar waar je het kon kopen. Blijkbaar heeft Jumbo het een periode verkocht, en er stonden wat mysterieuze online winkeltjes waar je het kon bestellen. Één winkel kwam ik tegen die het gewoon in de schappen verkocht in Amsterdam. En laat deze winkel nou net drie stappen bij mij om de hoek zitten! Dus daar ging ik vanochtend heen en ik kwam in Brazil heaven. Tapioca, requeijão, en mix voor paõ de queijo man man man. Maar het beste van alles de twee vriezers vol met emmers açai. Importeren via mij mag.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Ingrediënten

  • Lekker veel açai
  • Watermeloen
  • Perzik
  • Granaatappelpitjes
  • Granola
  • Avocado
  • Basilicum
  • Pijnboompitjes

 

Bereiding

Simpelste recept ever. Snij het fruit en de avocado. Rooster de pijnboompitjes (maar niet te lang zodat ze niet verbranden en ze dus gewoon er wél doorheen kunnen). Schep de açai in een schaaltje en leg de overige ingrediënten er bovenop. Enjoy!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

English

Ingredients

  • Lots of acai
  • Watermelon
  • Peach
  • Pomegranate seeds
  • Granola
  • Avocado
  • Basil
  • Pine nuts

 

Preparation

Easiest recipe ever. Cut the fruit and avocado. Toast the pine nuts (but not too long so they do not burn and you could just use them in your bowl instead of ending up throwing them away). Spoon the acai in a bowl and place the remaining ingredients on top. Enjoy!

One Comment Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

