Braziliaanse burgers met mandiocafrietjes

Braziliaanse hamburgers met cassave friet

English below

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Minder dan een half jaar geleden zat ik nog lekker met m’n billen in het fantastische Brazilië. Het land met de allerliefste mensen ter wereld. Maar wie had gedacht dat het naast prachtig en gezellig, ook nog Food Heaven zou zijn? Churro’s lekkerder dan je ooit at, acai, tropische vruchten, doce de leite, brigadeiro en nog duizend andere dingen. Kilo’s heb ik ervan gegeten.

Iets anders wat ik daar heel veel at, was een bijzonder soort frietjes, genaamd “frita mandioca”. Ze zijn veel zoeter en veel lekkerder van structuur dan onze frietjes. Deze mandioca verwerken ze in ontzettend veel dingen, zoals in hun “coxinha’s”, wat een soort aardappelkroketjes zijn met vlees aan de binnenkant. Zo kan ik nog wel tien dingen opnoemen die daarmee gemaakt heb en die mega lekker zijn. Ik dacht dat dit echt een heel bijzonder soort plant was, en was dus enigszins teleurgesteld toen ik er eenmaal in Nederland achter kwam dat het gewoon cassave bleek te zijn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Naast de traditionele Braziliaanse gerechten, hebben die gekke Brazilianen er ook een handje van om bestaande gerechten Braziliaans te maken. Zo hebben ze hun eigen Braziliaanse pizza’s, die niets te maken hebben met die uit Italië. Ze gooien er echt van alles op. Ik heb pizza’s gegeten met Stroganoff, met banaan, met broccoli, en met nog duizend andere dingen. Maar ook andere gerechten verbouwen ze helemaal tot hun eigen Braziliaanse versie.

Dé manier om iets om te toveren tot de Braziliaanse variant is door er de typische Braziliaanse vloeibare kaas op te gooien, genaamd “catupiry”. Ze gooien het op hun pizza’s, over hun friet, over hamburgers, over de broccoli, maar ook in hun “paõ de queijo” samen met “doce de leite”.

Met de beperkte Braziliaanse middelen die je in Nederland voor handen hebt, besloot ik een soort Braziliaanse twist te geven aan een hamburger. De catupiry verving ik door kaas uit een tube, die bij de Albert Heijn te koop was. De smaak komt nauwelijks in de buurt van de echte uit Brazilië, maar ja je moet roeien met de riemen die je hebt.

Ik zocht een recept op voor de mandioca frietjes, en ging aan de slag. Toen ik de cassave begon te schillen, vond ik het al enigszins apart ruiken. Een soort geur van oude kurk kwam uit de cassave zetten. Die lucht is de hele dag in de keuken blijven hangen, en was niet bepaald neusstrelend. Omdat ik nog nooit eerder een cassave had klaargemaakt ging ik nietsvermoedend verder met het bereiden van de cassavefriet. Ik kookte de gesneden frietjes, en “frituurde” ze vervolgens in een laag olie. Ze zagen er echt heel lekker uit, en deden het ook goed op de foto. Maar toen ik ze ging eten leek het echt alsof ik een hap nam uit een bos oude bloemen. Niet te eten, en dat heb ik dus ook maar niet gedaan. Ik weet niet of het aan mijn kookkunsten ligt, of doordat geïmporteerd groenten en fruit altijd in kwaliteit achteruit gaat, maar ik zou deze frieten lekker achterwege laten, of vervangen door Manneke Pis. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

Brazilian Burger with mandioca fries

Ook de koriander en rode kool zijn natuurlijk niet echt Braziliaans, maar meer Aziatisch, maar in my defense at ik dat daar heel vaak oké???? Afijn, deze burger nam me dus niet helemaal terug naar Brazilië. Maar toen puntje bij paaltje kwam, was hij wel heeeelll lekker dus doei.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ingrediënten

  • Hamburgerbroodjes
  • Rode kool
  • 1 eetlepel azijn
  • 1 eetlepel mayonaise
  • Peper
  • Een ei per broodje
  • Hamburgers
  • Avocado
  • Kaas uit een tube
  • Een bosje koriander
  • Griekse yoghurt
  • Een halve limoen

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Snij als eerst de rode kool in dunne reepjes en meng het in een bakje met de azijn, de mayonaise, en een theelepel peper. Laat het even inwerken zodat de kool iets slapper wordt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maak in een ander bakje de saus. Meng een paar eetlepels Griekse yoghurt met het sap van een halve limoen, en de fijngesneden onderste helft van het bosje koriander. Voeg zout toe naar smaak.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bak de burger en het ei. Snijd ondertussen de avocado.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Stapel op het broodje de avocado, de burger, de spuitkaas, de rode kool, het ei en nog wat koriander. Gebruik de saus om de hamburger in te dippen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

 

 

 

 

 

English:

Ingredients

– Hamburger Buns

– Red cabbage

– 1 tablespoon vinegar

– 1 tablespoon mayonnaise

– Pepper

– An egg per sandwich

– Hamburgers

– Avocado

– Cheese from a tube

– A bunch coriander

– Greek yoghurt

– Half a lime

 

 

First of all, cut the red cabbage into thin strips and mix it in a bowl with the vinegar, mayonnaise and one teaspoon pepper. Leave on for a while so the cabbage gets softer.

Make the sauce in another bowl. Mix a few tablespoons Greek yoghurt with the juice of half a lime, and the chopped lower half of the cilantro bunch. Add salt to taste.

Bake the burger and the egg. Meanwhile, cut the avocado.

Staple on the bun avocado, burger, cheese out of the tube, red cabbage, egg and coriander. Use the sauce to dip the burger in.

 

Geef een reactie

