Mediterraanse auberginepizza

English below/

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ik ben een gelukkig mens. Ik heb een vrije dag, een nieuwe camera, kaartjes voor Coldplay, en een kersvers nieuw lievelingskledingstuk: een éénhoornpak dat ontzettend zacht en warm is en een rits heeft die het mogelijk maakt naar de wc te gaan. Hij ruikt naar wasmiddel en ik wil hem nooit meer uit doen.

Alle vriendinnen uit mijn jaarclub hebben precies ditzelfde pak. Gister bestond geWild namelijk al vijf jaar! Gehuld in dit fijne pak dronken we gin tonics en lieten we zelfs nog even ons gezicht zien op de borrel. Dat ik vandaag niet naar mijn werk zou gaan was dus ingecalculeerd. Ik had zodoende de hele dag de tijd om een spektakelstuk uit mijn handen te toveren, en deze met mijn suuuuuupermooie nieuwe camera waar ik nog veel blijer mee ben te fotograferen. Met deze gedachte in mijn achterhoofd vroeg ik daarom gister, terwijl ik nog een glas volschonk, aan een unicornvriendinnetje: “wat zal ik morgen maken”? “Iets met aubergine”. Zodoende maakte ik deze auberginepizza. In mijn unicornpak. Luisterend naar Coldplay.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ingrediënten

  • 2 kleine aubergines
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1/2 theelepel gemalen komijn
  • Pitjes van 1/2 granaatappel
  • 1 limoen
  • 1/2 blok feta
  • 1 bosje koriander
  • 1/2 bosje munt
  • 4 eetlepels geschaafde amandel
  • 1/2 eetlepel gist
  • 100 ml warm water
  • 250 gram volkorenmeel
  • Zout
  • Peper

Als allereerste: gooi het blikje tomatenblokjes leeg in een pannetje, en zet die op laag vuur. Roer de komijn erbij en een snufje zout. Laat het net zo lang staan tot het genoeg ingedikt is om het later uit te strijken.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd de aubergines in plakken van ongeveer 1,5 centimeter. Besprenkel ze aan beide kanten met zout en smeer ze in met olie. Zet ze ongeveer 30 minuten in de oven. Keer ze halverwege om.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Doe het warme water (iets warmer dan lichaamstemperatuur) in een kom met de gist erbij. Laat een paar minuten staan. Doe de helft van het meel erbij  samen met een snufje zout, en mix het met deeghaken tot alles is samengekomen. Gooi nu beetje bij beetje de rest van de meel erbij, en kneed het ondertussen door tot een elastisch deeg, op een met meel bestoven oppervlakte. Bedek de buitenkant van de deegbol met een laagje bloem, en laat het ongeveer 20 minuten rijzen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rol het deeg uit over een vel bakpapier. De randjes mogen wat omhoog geduwd worden. Bestrijk nu het deeg met de tomatensaus. Verbrokkel de helft van de feta hieroverheen. Rasp de schil van de limoen en strooi het over de pizza. Hak de helft van de koriander en de munt fijn, en strooi over de pizza. Bedek hierna de pizza met de aubergine. Gooi hier overheen nog de andere helft van de feta, en doe er peper overheen naar smaak. Zet het dan voor ongeveer een half uur in een oven van 180 graden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rooster ondertussen de geschaafde amandelen tot ze goudbruin zijn.

Haal na een half uur de pizza uit de oven. Bestrooi hem met de rest van de koriander en munt, het amandelschaafsel en de granaatappelpitjes. Serveer het met partjes limoen, en sprenkel die over de pizza heen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En geloof me, deze is echt heeeeel erg lekker.

English:

Mediterranian eggplant pizza

ingrediënts

  • 2 small eggplants
  • 1 tin chopped tomatoes
  • 1/2 teaspoon ground cumin
  • Half of pomegranate seeds
  • 1 lime
  • Half block feta
  • 1 bunch coriander
  • 1/2 bunch mint
  • 4 tablespoons slivered almonds
  • 1/2 tablespoon yeast
  • 100 ml of hot water
  • 250g wholemeal flour
  • Salt
  • Pepper

First of all: throw the can of diced tomatoes in a pan and put it on low heat. Stir in the cumin and a pinch of salt with it. Let it stand for a long time until thickened enough to smooth it out later.

Preheat the oven to 180 degrees. Cut the aubergines into slices of about 1.5 centimeters. Sprinkle both sides with salt and coat with oil. Put them in the oven for about 30 minutes. Turn them halfway  the time.

Put the warm water (slightly warmer than body temperature) in a bowl with the yeast in it. Let stand  for a couple of minutes. Put half of the flour in it together with a pinch of salt, and mix with dough hook until everything comes together. Throw in the rest of the flour little by little, and knead into an elastic dough on a floured surface. Cover the outside of the dough ball with a layer of flour and let it rise for 20 minutes.

Roll out the dough on a sheet of parchment paper. The edges may be pushed up. Now brush the dough with tomato sauce. Crumble half the feta over it. Grate the zest from the lemon and sprinkle it over the pizza. Chop half the coriander and mint and sprinkle on the pizza. Cover the pizza with eggplant. Throw over the other half of the feta and add pepper to taste. Put it for about half an hour in an oven of 180 degrees.

Meanwhile, toast the sliced almonds until golden brown.

After half an hour take the pizza from the oven. Sprinkle it with the rest of the coriander and mint, the almonds and pomegranate seeds. Serve with lime wedges and sprinkle these over the pizza.

Geef een reactie

