Cheescake aardbei, balsamico, witte chocola

Nu ik een echte arbeider ben, heb ik flink wat achterstallig onderhoud op het gebied van series en televisieprogramma’s. Als het eindelijk weekend is, heb ik een hele dagbesteding aan het terugkijken van Hollands Next Topmodel, Expeditie Robinson, The Voice of Holland en mijn allerfavoriet: Heel Holland bakt. Op zondag moest ik vóór de finale nog twee afleveringen terugkijken. Dat bakken werkt wel heel aanstekelijk en het toeval wilde dat ik vandaag ook een dagje vrij heb. Dus dook ik de keuken in om zelf ook een spektakelstuk te produceren, al pratend tegen de denkbeeldige camera’s om alvast te oefenen voor later.

Balsamic- strawberry- white chocolate cheesecake

Ik wil al heel graag een keer een cheesecake maken. Basisvarianten daar doe ik niet aan, dat vind ik saai. Dat er witte chocolade in moest komen, daar hoeft niemand lang over na te denken. Wat verrassender is waarschijnlijk de combinatie met aardbei en balsamicoazijn, maar geloof me dit is heeeeel lekker bij witte chocola. En deze taart is echt heel goed gelukt en een ontzettende aanrader!

Ingrediënten:

  • 600 gram monchou
  • 13 eetlepels suiker
  • 125 gram boter (een half pakje)
  • 240 gram jodekoeken
  • 500 gram aardbeien (diepvries)
  • Zakje vanillesuiker
  • Dopje vanillearoma
  • 200 gram witte chocola
  • 125 ml crème fraîche
  • 3 eieren
  • 250 ml balsamicoazijn

Bereiding:

Je begint met de bodem. Normaal zeggen ze altijd dat je van die smerige digestive koekjes moet gebruiken, maar waarom zou je zo’n saaie bodem nemen bij zo’n lekkere taart? Ik heb jodekoeken gebruikt en dat smaakt duizend keer beter.

Balsamic- strawberry- white chocolate cheesecake

Verwarm de oven voor op 175 graden. Je smelt boter, en vermaalt de koeken ondertussen in de keukenmachine. Bij de boter gooi je nog drie eetlepels suiker, en laat het een beetje kristalliseren. Vervolgens gooi je de koelkruimels erbij, en laat het nog even een geheel worden. Doe deze koek/botermix vervolgens op de bodem van een met bakpapier bekleedde springvorm. Druk hem ook een beetje tegen de randjes aan. Zet deze bodem een kwartiertje in de oven. Hierna heb je als het goed is een soort zachte substantie, maar dat is niet erg, want als hij afkoelt wordt hij hard.

De oven laat je aan staan. Zet een pannetje op het vuur en doe hierin de balsamicoazijn op redelijk hoog vuur. De azijn moet inkoken en this ain’t gonna smell pretty. Kleine tip uit ervaring: hang niet je neus erboven om even lekker eraan te ruiken. Als de azijn tot ongeveer 1/3 gereduceerd is doe je 4 eetlepels suiker erbij, en laat het nog even verder inkoken tot er heel even een streepje op de bodem blijft staan als je er met een lepel doorheen gaat. Doe dan alle aardbeien erbij samen met nog een lepel suiker, en laat deze in de azijn meekoken tot ze helemaal zacht zijn. Als de aardbeien zacht zijn moeten ze wat meer een puree worden. Ik vind het zelf zonde om ze helemaal te gaan pureren omdat je dan de hele textuur kwijt bent. Ik kreeg de heldere ingeving om een pureestamper uit te proberen, en dat werkte heel goed. Stamp hiermee de aardbeien fijn tot ze een beetje pureeïg zijn. Als je nu een zwartig prutje met stukjes hebt doe je het helemaal perfect. Laat het nog even inkoken tot het een beetje de structuur van jam heeft. Doe nog een klein snufje zout hierdoor.

Balsamic- strawberry- white chocolate cheesecake

Klop de monchou los met een mixer, en gooi vijf eetlepels suiker, de vanillesuiker en het vanille aroma erbij. Snijd de chocola in wat kleinere stukjes, doe samen met de crème fraîche in een aparte kom, en zet deze 40 seconden in de magnetron.  Roer het hierna door elkaar zodat het één geheel wordt. Roer hierna één voor één de eieren erdoor. Dit mengsel kan bij de monchou. Voeg ook hier nog een snufje zout toe. Mix dit alles goed door.

Balsamic- strawberry- white chocolate cheesecake

Leg op de koelbodem eerst een laag monchoubeslag, ongeveer de helft van wat je hebt. Doe hier bovenop de helft van je balsamicoprutje. Doe dan de andere helft van het cheesecakebeslag erbovenop, en daarbovenop weer de andere helft balsamico, verdeeld in wat kwakjes. Nu kan je met een breinaald of satéprikker erdoorheen bewegen waardoor je een soort marmerpatroon krijgt.

Zet de cheesecake nu in de oven. Als je het perfect wil doen, zet je onder de cheesecake nog een braadslee waar water in zit. Mijn oven is hier echter niet geschikt voor, dus moest ik deze operatie halverwege afbreken omdat alles in elkaar stortte. De cheesecake moet een uur bakken, vervolgens een half uur IN de oven afkoelen, en dan eigenlijk nog een uur in de kamer en minstens twee uur in de koelkast.

Balsamic- strawberry- white chocolate cheesecake

Ik sta nou niet echt bekend om mijn grote geduld, al helemaal niet als het gaat op wachten om taart. Ik heb hem dan ook na het half uur afkoelen in de oven gelijk in de diepvries gezet. Oké hij viel een beetje uit elkaar, maar hij is wel meeeega lekker. Echt een aanrader! De poedersuiker op de foto is vanwege de iets aangebrande bovenkant 😀

Geef een reactie

